Ať už potřebujete pohodlné a reprezentativní oblečení pro své zaměstnance, nebo třeba klíčenky jako upomínku pro zákazníky, jsme tu pro vás. Málokdo si ale uvědomuje, kdo všechno za takovou „obyčejnou“, dobře udělanou výšivkou nebo potiskem třeba na firemním tričku vlastně je. A co výroba výšivky obnáší. O tom, co všechno se promítá do ceny firemního oblečení a proč na kvalitě a detailu záleží, se v rozhovoru rozpovídal Libor Kříž.
Oděv vybíráte přesně na míru potřebám zákazníka?
Je to tak. Umíme doporučit oděv i zdobení přesně podle toho, co s ním zákazník plánuje, jen potřebujeme, aby nám to řekl. Nechceme a nebudeme nabízet luxusní polokošile na práci pro stavebné dělníky a levné polokošile pro golfové hráče. Každý druh oblečení má své kategorie zákazníků a účel použití. Takto je k tomu potřeba přistupovat.
Když se budeme bavit třeba o triku, tam se bereme v potaz parametry jako materiál, gramáž, elasticita, střih, barva, …. Pro některé práce je důležitější větší odolnost proti mechanickému poškození, pro jiné je zase klíčová lehkost a prodyšnost materiálu. Tím se vlastně předejde zklamání uživatele, protože tričko funguje tak, jak má.
Dejme tomu, že vás poptá někdo z kanceláře a chtějí kvalitní firemní trička s výšivkou nebo potiskem loga. Posíláte víc cenových návrhů, nebo mu doporučíte tři výrobce?
Doporučujeme ani ne tak výrobce, jako spíš konkrétní typy. Takže když chce někdo tričko do kanceláře, už víme, jaké tričko by se tam asi hodilo. Víme, musí být pohodlné, a reprezentativní. Firemní brand vychází ze zadání a odsouhlaseného náhledu.
Výslednou cenu pak ovlivňuje množství odebraných kusů a cena technologie. Vlastně každá ta technologie má trošku jiné nároky a je rozdíl, jestli zákazník potřebuje jen pár desítek firemních triček a budeme vyrábět výšivku, nebo by chtěl raději potisk. Někde cena při větším odběru klesá výrazněji, někde je stabilní a některá technologie by se při pár kusech téměř vůbec nevyplatila. Takže podle toho, kolik kusů zákazník potřebuje, volíme i technologie. Tak, aby vycházel správný poměr cena/výkon a výsledný efekt pro zákazníka.
Kolika rukama ve firmě zakázka projde, než se dostane k zákazníkovi?
Většinou musí zboží projít téměř přes všechna oddělení ve firmě. To znamená obchod, nákup, příprava výroby, plánování výroby, výroba samotná, kontrola, balení a expedice. Grafik připraví grafický náhled, ten se odsouhlasí, nebo případně nějak úpraví. Odsouhlasené náhledy se připraví do konkrétní technologie a vznikne datový podklad pro výrobu výšivky, potisk nebo u sítotisku filmy.
Z objednávky generujeme výrobní příkaz, takže vznikají podklady pro objednávku zboží u dodavatele textilu. Dodané zboží se musí naskladnit a zkontrolovat. Ve výrobě vedoucí zkompletují podklady z přípravy, poté se může začít se samotným strojovým vyšíváním nebo potiskem (případně jejich kombinace).
Pokud je součástí objednávky i našívání etikety, nebo nášivky, putuje oděv ještě do šicí dílny, kde to děvčata musí vzít do ruky a přišít. Následně jde vše na kvalitativní kontrolu. Pak už jen zabalit a hurá na expedici. Takže téměř každý náš zaměstnanec se na zakázce nějakým svým dílem podepíše.
A pokud jde o ceny, jak jste na tom v porovnání s konkurencí?
V porovnání s konkurencí se spíše řadíme k těm „dražším“ dodavatelům. Ale to přesně z důvodu toho, že se práci věnujeme detailněji, návrhy vytváříme více do detailu a do výroby pustíme jen to nejlepší. Snažíme se oděv – náš výrobek výrobek opravdu vyladit, aby byl výsledek pro zákazníka co nejlepší.
Zároveň se zabýváme i vývojem, proto taky ten claim: Textil s nápadem. Poměrně často se stává, že má zákazník spíš mlhavou než konkrétní představu a naše síla spočívá v tom, že máme v týmu schopné lidi, kteří mají nápady, jak to dát dohromady. Pod rukama nám tak vznikají úplně nové výrobky, které mají pro zákazníka větší přidanou hodnotu a výsledný efekt. A to je pak taky jedna z věcí, která ovlivňuje výslednou cenu.
Na jakých strojích pracujete?
Aby mohla vzniknout dokonalá strojová výšivka, potřebujete opravdu dobrý stroj. To je základ. Proto máme jedny z nejlepších strojů na světě a zkušenou obsluhu. A tím pádem i jistotu, že kvalita výroby odpovídá požadavkům na výsledek.
Řešíte odběr textilu od lokálních dodavatelů, nebo je to všechno Čína a Bangladéš?
Vznikli jsme v 90. letech a v té době jsme spolupracovali s firmami, které vyráběli módní oděvy. Reklamní výroba byla v plenkách. Tudíž jsme byli zvyklí téměř výhradně spolupracovat s tuzemskými výrobci. Práce to byla velmi tvořivá, protože jsme s každým výrobcem vytvářeli ozdobné kolekce, například svetry, bundy, mikiny, trička a dělala se spousta technik zajímavých zdobení.
Výroba módy se přesídlila do Asie, a pokud se tu něco tvoří, je to v menší míře. Česká výroba je standardně dražší (už proto, že máme úplně jiné mzdy, nároky na energie, likvidaci odpadu a podobně), a aby to bylo konkurenceschopné v obchodech, tak potřebují mít buď výrazně vyšší cenu a nebo uspořit někde během výroby.
Vznikla tu však řada oděvních značek, které si na trhu vydobili své místo kvalitou a s těmito rádi a dlouhodobě spolupracujeme.
Na firemním LinkedInu a Facebooku je vidět, že si rádi hrajete s detaily a snažíte se tvořit oblečení na míru. Prostě udělat něco navíc…
Věřím, že maličkosti dotváří celkový dojem a proto si s finálním „zdobením“ textilu většinou docela vyhrajeme. Navíc máme raději dlouhodobější vztahy se zákazníkem, takže se snažíme najít si prostor, sednout si, naladit se na správnou vlnu a než se pustíme do práce zjistit, co potřebuje. Když je spokojený, samozřejmě se spíš vrátí.
Naše filozofie spočívá v tom, aby každý klient dostal přesně to, co potřebuje. A to jak co do kvality, tak i co do ceny. Vždy je naším cílem vytvořit takový produkt, který bude dlouhodobě spokojeně sloužit svému účelu a zároveň bude reprezentovat značku našeho klienta v nejlepším světle.
Firemní textil je přenos firemního image na blízké okolí a tam by měl být vždy na paměti pozitivní výsledek.